Software - alle leeftijden

Bee-bot & Blue-bot app

Met de bee-bot app programmeer je een bij om tot bij het bloemetje te rijden.
De blue-bot app gaat een stapje verder, naast het programmeren op de ipad kan je er een tastbare blue-bot mee aansturen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.


Kodable

Programmeer een pluizige bol om op zijn weg zoveel mogelijk munten op te pikken.@

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.


Robot Friend

Help de robot om bij zijn schatkist te geraken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basisonderwijs.


Cargo-Bot

Cargo-Bot is een puzzelspel waarbij kisten op elkaar gestapeld moeten worden aan de hand van code.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.

#programmeren #coderen #spelletjes #games #spelendleren


Daisy the Dinosaur

Leer op een spelende manier de basis van coderen met Daisy the dinosaur: bewegingen, herhalingen,…

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.

#programmeren #coderen #spelletjes #games #spelendleren


Move the Turtle

Met de Move the Turtle app leer je de basis van coderen: bewegingen, herhalingen, tekeningen maken,…

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.

#programmeren #coderen #spelletjes #games #spelendleren


Code.org

Code.org is een website waar mensen kunnen leren coderen met command blokjes maar later ook met JavaScript of HTML.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.

#programmeren #coderen #blockly #JavaScript


Tynker

Een leuke manier om te leren programmeren, probleemoplossend denken en kritisch denken vaardigheden te ontwikkelen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.

#programmeren #javascript #python


Seesaw

Leerlingen kunnen via Seesaw hun werk makkelijk uploaden met hun klas-QR-code. Als leerkracht heb je zelf in de hand wat leerlingen uploaden omdat jij alle uploads moet goedkeuren. Leerlingen kunnen ook feedback geven op elkaars werk. Je kan foto’s, filmpjes, gesproken boodschappen, tekeningen,… uploaden.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basisonderwijs.

#programmeren #javascript #python


Swift Playgrounds

Swift Playgrounds is een educatieve app om de Swiftprogrammeertaal te leren kennen.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basisonderwijs.

#programmeren #coderen #Swift #Apple


ScratchJr

De gekende programmeeromgeving met blokken, maar dan in een app gegoten.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basisonderwijs.


The Foos

Help de verschillende figuren tot bij hun doel geraken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Run Marco!

Help Marco zijn schatten te vinden.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Story Visualizer

De Story Visualizer app zorgt dat leerlingen verhalen kunnen documenteren en presenteren. Met behulp van een webcam kunnen ze beelden in hun verhaal importeren. Je kan gebruik maken van verschillende sjablonen om te schrijven of om eigen sjablonen te maken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basisonderwijs.

#storytelling #verhalen #strips #fotos


Scratch

De gekende programmeeromgeving die werkt aan de hand van blokken.

Op deze website kan je meer informatie vinden.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Tinkerplay

Met de Tinkerplay app kan je makkelijk je eigen figuren ontwerpen om nadien onmiddellijk te 3D – printen.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basisonderwijs.

#maken #3D #3D-printen


Lightbot

Help de robot de lamp aan te steken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Google Blockly

Programmeeromgeving die werkt met blokken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


S4A

Stuur je arduino paneel aan vanuit een op scratch gebaseerde programeeromgeving.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Codecademy

Leer de basis van verschillende programmeertalen aan de hand van interactieve stappenplannen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair.


Arduino

Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, … Met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandbedieningen, …

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair.


Python

Is een op tekst gebaseerde programmeertaal die wereldwijd gebruikt wordt door allerlei grote bedrijven.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad secundair.


Quiver

Augmented reality op kindermaat a.d.h.v. kleurplaten.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.


Osmo apps

Tangram, words, masterpiece en newton zijn vier gratis apps. Om ermee te kunnen spelen heb je de Osmo base nodig. Osmo ziet vormen, letters en zoveel meer die je voor je ipad plaats. Op die manier maak je van tastbare zaken iets zichtbaar op je scherm, of omgekeerd! Wanneer je gaat tekenen, is je voorwerp zichtbaar op je ipad en jij tekent over op papier. Cool toch?

Tangram: geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.
Words: geschikt voor kinderen vanaf het tweede leerjaar.
Andere apps: geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Foldify

Maak, print en vouw kubussen met allerlei figuren.

Pixel Press Floors

Pixel Press Floors is een app waarmee je je eigen platformgame uittekent. Zowel op papier als op de ipad zelf. Nadien kan je uiteraard ook je spel spelen.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Kodu

Kodu is een gratis toepassing van Microsoft waarmee kinderen hun eigen 3D games kunnen programmeren. Dat programmeren gaat heel intuïtief met behulp van een keuzewiel dat je helpt alle bouwstenen van de programmeertaal in de juiste volgorde te zetten.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.