Programmeren: apps & andere tools/software

Bee-bot & Blue-bot app

Met de bee-bot app programmeer je een bij om tot bij het bloemetje te rijden.
De blue-bot app gaat een stapje verder, naast het programmeren op de ipad kan je er een tastbare blue-bot mee aansturen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Kodable

Programmeer een pluizige bol om op zijn weg zoveel mogelijk munten op te pikken.@

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Robot Friend

Help de robot om bij zijn schatkist te geraken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


ScratchJr

De gekende programmeeromgeving met blokken, maar dan in een app gegoten.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


The Foos

Help de verschillende figuren tot bij hun doel geraken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Run Marco!

Help Marco zijn schatten te vinden.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Scratch

De gekende programmeeromgeving die werkt aan de hand van blokken.

Op deze website kan je meer informatie vinden.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Lightbot

Help de robot de lamp aan te steken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Google Blockly

Programmeeromgeving die werkt met blokken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


S4A

Stuur je arduino paneel aan vanuit een op scratch gebaseerde programeeromgeving.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Codecademy

Leer de basis van verschillende programmeertalen aan de hand van interactieve stappenplannen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair.


Arduino

Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, … Met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandbedieningen, …

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair.


Python

Is een op tekst gebaseerde programmeertaal die wereldwijd gebruikt wordt door allerlei grote bedrijven.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad secundair.


Quiver

Augmented reality op kindermaat a.d.h.v. kleurplaten.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.


Osmo apps

Tangram, words, masterpiece en newton zijn vier gratis apps. Om ermee te kunnen spelen heb je de Osmo base nodig. Osmo ziet vormen, letters en zoveel meer die je voor je ipad plaats. Op die manier maak je van tastbare zaken iets zichtbaar op je scherm, of omgekeerd! Wanneer je gaat tekenen, is je voorwerp zichtbaar op je ipad en jij tekent over op papier. Cool toch?

Tangram: geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.
Words: geschikt voor kinderen vanaf het tweede leerjaar.
Andere apps: geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Foldify

Maak, print en vouw kubussen met allerlei figuren.

Pixel Press Floors

Pixel Press Floors is een app waarmee je je eigen platformgame uittekent. Zowel op papier als op de ipad zelf. Nadien kan je uiteraard ook je spel spelen.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Kodu

Kodu is een gratis toepassing van Microsoft waarmee kinderen hun eigen 3D games kunnen programmeren. Dat programmeren gaat heel intuïtief met behulp van een keuzewiel dat je helpt alle bouwstenen van de programmeertaal in de juiste volgorde te zetten.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.