Tools

STEM-Thema’s

Elektriciteit

Squishy Circuits

Kinderen leren wat geleiding is met behulp van plasticine, LEDjes en een hele grote batterij.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.


MaKeyMaKey

De MaKeyMaKey is een printplaat die je aansluit op een computer, hij vervangt (bepaalde toesten op je) toetsenbord door objecten die geleiden. Bv: aluminiumfolie, plasticine, …
Je kan de MaKeyMaKey heel goed combineren met o.a. Kodu om zo je eigen ontworpen spel te spelen zonder toetsenbord. (Leeftijd: +11 jaar)

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Geleidende inkt

Schilder zelf een circuit en plak er LEDjes en een batterij bij, je tekent als het ware met elektriciteit.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.

Let op: wil je dit graag doen in het Fyxxilab tijdens een workshop? Dan vragen we een kleine meerprijs voor het materiaal.


Elektro maken

Een elektro maak je makkelijk zelf met behulp van wat aluminiumfolie, een schaar, tekeningen, … Plezier gegarandeerd!

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.

Let op: wil je dit graag doen in het Fyxxilab tijdens een workshop? Dan vragen we een kleine meerprijs voor het materiaal.

Computers, tablets & digitale borden

Hier vind je een lijst van tablets en laptops die we in het Fyxxilab gebruiken.


Kano

Een krachtige minicomputer, gebaseerd op een Raspberry Pi. Ideaal om kinderen te leren programmeren. De computer groeit mee wanneer je wensen of noden veranderen door er simpelweg een andere geheugenkaart in te steken. Hij geeft je dus ontzettend veel vrijheid om zelf te experimenteren.


iPad

We tonen leerkrachten en kinderen welke apps heel nuttig zijn voor STEM-onderwijs.


Samsung laptops

Samsung ondersteunde Fyxxi met 21 touchscreen laptops én een digitaal bord.


W8Pad

Een W8Pad is een combinatie van een tablet en een computer. Op de beschermhoes zit ook een toetsenbord.


BMx ClassMates

De BMx is geen fiets maar een kindercomputer. Met deze veelzijdige Windows8-computer met touchscreen kunnen kinderen zeer gemakkelijk aan de slag.


Isis vertable

Dit digitale bord komt niet aan de muur, maar is verrolbaar. Je kan het bord verticaal of horizontaal plaatsen.


i3board

Een krachtig digitaal bord met tien-punts touch-technologie. Je kan het ook gebruiken als whiteboard. Of beter nog: een combinatie van beide!

Programmeren: apps & andere tools/software

Bee-bot & Blue-bot app

Met de bee-bot app programmeer je een bij om tot bij het bloemetje te rijden.
De blue-bot app gaat een stapje verder, naast het programmeren op de ipad kan je er een tastbare blue-bot mee aansturen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Kodable

Programmeer een pluizige bol om op zijn weg zoveel mogelijk munten op te pikken.@

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Robot Friend

Help de robot om bij zijn schatkist te geraken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


ScratchJr

De gekende programmeeromgeving met blokken, maar dan in een app gegoten.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


The Foos

Help de verschillende figuren tot bij hun doel geraken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Run Marco!

Help Marco zijn schatten te vinden.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Scratch

De gekende programmeeromgeving die werkt aan de hand van blokken.

Op deze website kan je meer informatie vinden.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Lightbot

Help de robot de lamp aan te steken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Google Blockly

Programmeeromgeving die werkt met blokken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


S4A

Stuur je arduino paneel aan vanuit een op scratch gebaseerde programeeromgeving.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Codecademy

Leer de basis van verschillende programmeertalen aan de hand van interactieve stappenplannen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair.


Arduino

Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, … Met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandbedieningen, …

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair.


Python

Is een op tekst gebaseerde programmeertaal die wereldwijd gebruikt wordt door allerlei grote bedrijven.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad secundair.


Audio- & videotools

zu3d

Zu3d is een softwareprogramma waarmee je op een eenvoudige manier een stop-motion filmpje kan maken.


Lego Story Starter

Met de Lego Storystarter bouwen kinderen scènes uit zelfverzonnen verhalen in Lego. Daarna worden die gefotografeerd en met de bijhorende software, Lego StoryVisualizer, in een strip omgezet.

Robotica

Bee-bot

Met een bijtje leren kinderen programmeren door eenvoudig de pijltjesknoppen te gebruiken om zo een parcours af te leggen. Heel simpel en dus ideaal voor
5-jarigen die spelenderwijs de eerste noties van programmeren leren kennen: logisch redeneren, analyseren, stap voor stap uitvoeren. ‘ALS’ ik op dat knopje duw, ‘DAN’ gaat het bijtje vooruit.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.


Edison robot

De Edison robot reageert op geklap, kan obstakels vermijden of gaat af op licht. Edison kan eenvoudig worden geprogrammeerd.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


LEGO Education Wedo

LEGO Education Wedo is een eenvoudige programmeertool waarbij kinderen de Lego-creatie kunnen aansturen. Het Lego-robotje voert precies uit wat zij hebben geprogrammeerd.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Robotarmen

Met de robotarmen train je je ruimtelijk inzicht. Je raapt zaken op en transporteert die, al programmerend.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


LEGO MINDSTORMS Education

Deze LEGO Mindstorms is een robot met als hart de intelligente EV3-steen. De steen stuur je aan vanuit een grafische programmeeromgeving. De verschillende sensoren laten je toe om zaken waar te nemen, metingen uit te voeren, lijnen te herkennen, …

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Engino Robotics Set

Engino heeft een speciale software ontwikkeld die verschillende methodes van programmering toelaten. Op de robot zelf, via de software of met behulp van de app. De sensoren laten toe om waarnemingen te doen.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Dwengo

Dwengo wil iedereen helpen om echt aan de slag te gaan met microcontrollers. Daarvoor hebben ze het Dwengo-experimenteerbord ontwikkeld: een flexibel, programmeerbaar, elektronisch prototype-platform.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.


Arduino

Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, … Met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandbedieningen, …

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.


Pi2Go

Alles-in-een robot met als hart een raspberry pi. Je kan hem zelf bouwen, maar wij hebben er reeds twee gebouwd om in het lab te programmeren.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

Wetenschappen

Vernier sensoren

We hebben tal van Vernier sensoren in huis: temperatuursensor, colorimeter, krachtsensor, … Op die manier kunnen we tal van proeven uitvoeren.
Wil je graag een workshop met deze sensoren? Neem dan een kijkje naar deze uitgewerkte workshop: CSI: in de klas

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.


LabMates

De LabMates hebben een aantal ingebouwde sensoren waarmee je metingen kan uitvoeren. Ze beschikken o.a. over een UV-sensor, een lichtsensor, …

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

3D-ontwerpen

Tinkercad

Tinkercad is een krachtig, laagdrempelig online softwarepakket ontwikkeld door Autodesk om snel leuke 3D ontwerpen te maken.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Tinkerplay

Tinkerplay is een app waarbij je aan de slag kan met voorgemaakte stukken om zo je eigen robot of figuur te bouwen. Alle stukken kan je aanpassen naar eigen wensen. Plaats je figuur in verschillende werelden en verzin een verhaal.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Doodle3D

De doodle3D combineert tekenen en printen. Deze tool laat je toe om simpele ontwerpen te tekenen in je browser en direct uit te printen. Een ideale opstap naar het moeilijkere werk!

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


3D scannen

iSense is een mobiele 3D scanner die je aansluit op een ipad. Je kan er zowel objecten als personen mee scannen in 3D.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.

Games

Pixel Press Floors

Pixel Press Floors is een app waarmee je je eigen platformgame uittekent. Zowel op papier als op de ipad zelf. Nadien kan je uiteraard ook je spel spelen.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Kodu

Kodu is een gratis toepassing van Microsoft waarmee kinderen hun eigen 3D games kunnen programmeren. Dat programmeren gaat heel intuïtief met behulp van een keuzewiel dat je helpt alle bouwstenen van de programmeertaal in de juiste volgorde te zetten.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.

Andere Apps

Quiver

Augmented reality op kindermaat a.d.h.v. kleurplaten.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.


Osmo apps

Tangram, words, masterpiece en newton zijn vier gratis apps. Om ermee te kunnen spelen heb je de Osmo base nodig. Osmo ziet vormen, letters en zoveel meer die je voor je ipad plaats. Op die manier maak je van tastbare zaken iets zichtbaar op je scherm, of omgekeerd! Wanneer je gaat tekenen, is je voorwerp zichtbaar op je ipad en jij tekent over op papier. Cool toch?

Tangram: geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.
Words: geschikt voor kinderen vanaf het tweede leerjaar.
Andere apps: geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Foldify

Maak, print en vouw kubussen met allerlei figuren.

Maken

3D-printen

Print je ontwerpen uit in 3D en neem ze mee naar huis.
Wil je als leerkracht met je klas graag printen in het lab? Dan boek je best een hele dag, op die manier leren de kinderen voor de middag ontwerpen en is er na de middag tijd om te printen.
Vraag naar onze aangepaste prijzen met een mailtje gericht aan fyxxi@educentrum.be.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Doodle3D

De doodle3D combineert tekenen en printen. Deze tool laat je toe om simpele ontwerpen te tekenen en direct uit te printen. Een ideale opstap naar het grotere werk.
Wil je de hele klas laten doodlen? Vraag naar onze aangepaste prijzen met een mailtje gericht aan fyxxi@educentrum.be.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad lager onderwijs.


Lasersnijden

Snij je ontwerpen uit in en neem ze mee naar huis.
Wil je als leerkracht met je klas graag lasersnijden in het lab? Dan boek je best een hele dag, op die manier leren de kinderen voor de middag ontwerpen en is er na de middag tijd om te snijden.
Vraag naar onze aangepaste prijzen met een mailtje gericht aan fyxxi@educentrum.be.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.


Eggbots

Teken je ontwerp op een bal en neem het mee naar huis.
Wil je als leerkracht met je klas graag ballen beschilderen in het lab? Dan boek je best een hele dag, op die manier leren de kinderen voor de middag ontwerpen en is er na de middag tijd om te tekenen.
Vraag naar onze aangepaste prijzen met een mailtje gericht aan fyxxi@educentrum.be.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Robots bouwen

Vijs oud elektronisch materiaal uit elkaar en bouw er een robot mee die trilt of licht geeft.
Wil je als leerkracht met je klas graag robots bouwen? Dan bezorgen we je een lijst met materiaal dat je kan verzamelen in de klas of op school.
Vraag naar onze aangepaste prijzen met een mailtje gericht aan fyxxi@educentrum.be.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad lager onderwijs.


Useless machine

Wij zorgen voor het materiaal om deze machine te bouwen, ze doet maar een ding: bij het aanzetten, zet ze zichzelf terug uit.
Wil je als leerkracht met je klas graag deze machines komen bouwen?
Vraag dan naar onze aangepaste prijzen met een mailtje gericht aan fyxxi@educentrum.be.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad lager onderwijs.


Infrastructuur

In Gent bezoeken kinderen van 5 tot 16 jaar het Fyxxilab met de klas of voor een van onze andere activiteiten (kampen, themanamiddagen, open dagen, …). Op een interactieve manier komen ze in contact met ons ruim aanbod aan STEM-ICT-tools.

Meer informatie over onze infrastructuur.

Toolbox huren

Alle Tools-pagina's

Alle Tools-nieuwsberichten