Educatieve tools per onderwijsgraad


Kleuteronderwijs


Lego Duplo Creatieve Brickset

Met de Creatieve Brickset kunnen kinderen op een creatieve manier leren bouwen. De kaarten bieden ondersteuning en inspiratie voor de zelfexpressie van kinderen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste kleuterklas.

#lego #maak #bouw


Qobo Snail

Qobo is gemaakt voor de allerkleinste kinderen. Maak een parcour met de puzzelkaarten van Qobo waar telkens een handeling uitgebeeld is. En laat hem daarbij deze weg volgen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste kleuterklas.

#spelendleren #robot #code


Play-doh Touch

Bouw jouw eigen personages en decor met Play-doh en breng ze tot leven in een videospel met de app.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste kleuterklas.

#spelendleren #virtualreality #augmentedreality #3D


Lego Duplo Storytales

Verzin een verhaal en gebruik de Duplo StoryTales om deze verhaal te illustreren. Laat de kinderen drie verschillende scènes uitbouwen van hun verhaal.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste kleuterklas.

#lego #maak #bouw #verhaal #vertellen


Lego Duplo Coding Trein

Programmeer de nieuwste codeertrein voor peuters en kleuters. Klik de gekleurde actiestenen in de rails om een handeling uit te voeren. Met de app leren kinderen ook de trein te besturen en coderen.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede kleuterklas.

#programmeren #coderen #lego #robot #maak #bouw


Lego Duplo Early Simple Machines

Kinderen leren de werking van machines met tandwielen, hefbomen, katrollen en veel meer. De kaarten bieden ondersteuning en inspiratie voor de kinderen. Onderzoek de werking van een tandwiel, en maak metingen.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede kleuterklas.

#lego #maak #bouw #metingen #techniek #onderzoekendleren


Bee-bot

Met een bijtje leren kinderen programmeren door eenvoudig de pijltjesknoppen te gebruiken om zo een parcours af te leggen. Heel simpel en dus ideaal voor 5-jarigen die spelenderwijs de eerste noties van programmeren leren kennen: logisch redeneren, analyseren, stap voor stap uitvoeren. ‘ALS’ ik op dat knopje duw, ‘DAN’ gaat het bijtje vooruit. Tip: Je kan het ook interessant maken met verschillende accessoires zoals de “Minecraft-matje”, “Family Busy Street Activity Tin” en “Pusher”.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.

#robot #programmeren #logischdenken


Blue-bot

Blue-bot is het broertje van Bee-bot en heeft een Bluetooth-functie.Hierdoor kan het geprogrammeerd worden door de Blue-bot app. Tip: Je kan ook aan de hand van blokjes jouw stappen plannen met de “Tactile-reader”.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.

#robot #programmeren #logischdenken


Constructa-bot

Kinderen leren programmeren door eenvoudige pijltjesknoppen om een parcours af te leggen. Dit is een andere broertje van de Bee-bot.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.

#robot #programmeren #logischdenken


Cubetto Primo

Met Cubetto van Primo kan je makkelijk leren programmeren voor de allerkleinsten. Aan de hand van vier commando-blokken (vooruit, links, rechts en een functieblok) kan je jouw Primo-botje laten bewegen. Het functieblok wordt gebruikt om meerdere commando’s te ‘verpakken’ als één commando.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.

#robot #programmeren #logischdenken #herhaling #functie


Dash & Dot

Dash & Dot van Wonder Workshop zijn twee robots die met elkaar kunnen communiceren. Aan de hand van verschillende apps en Blockly-taal kunnen kinderen spelenderwijs leren programmeren. Beweeg, maak geluid en zing met de Dash & Dot. Tip: met de accessoire Xylophone kan je jouw eigen muziek maken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.

#robot #programmeren #logischdenken #herhaling #functie #spelendleren


Intelino

Leer jouw trein te programmeren door programmeerblokjes vast te klikken op de rails. Met de programmeerkaarten kan je 17 codes invoeren om uw trein te laten bewegen.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.

#bouw #maak #programmeren #coderen


OSMO

Tangram, words, numbers, coding, masterpiece en newton zijn zes gratis apps. Om ermee te kunnen spelen heb je de Osmo-base nodig. Osmo ziet vormen, letters en zoveel meer die je voor je iPad plaats. Op die manier maak je van tastbare zaken iets zichtbaar op je scherm, of omgekeerd! Wanneer je gaat tekenen, is je voorwerp zichtbaar op je iPad en jij tekent over op papier. Cool toch? Leer programmeren, rekenen, tekenen en test jouw woordkennis met de Osmo-pakket op jouw iPad. Leer coderen met Osmo Coding, rekenen met Osmo Numbers, meetkunde met Osmo Tangram en uw talenkennis met Osmo Words.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde kleuterklas.

#code #rekenen #woorden #meetkunde #figuren #programmeren #wiskunde


Lager onderwijs

H2. Workshops

1ste graad (± 6 – 7 jaar): basis computationeel denken, knuffelrobots maken met oplichtende led, experimenteren met geleiding, LEGO WeDo, allerlei programmeer- en maakapps (foldify, kodable, hopscotch, Scratch Jr, …), Bee-/Blue-bot, Cubetto, LEGO StoryStarter, Stop-motion, windmolens bouwen, waterraketten, Watercolorbots, Eggbots, stripverhaal maken, …

2de graad (± 8 – 9 jaar): basis computationeel denken, trilrobots, schakelingen, LEGO WeDo, allerlei programmeer- en maakapps (Swift Playground, Scratch, Codecademy, …), robotarmen, Cubetto, LEGO StoryStarter, Stop-motion, windmolens bouwen, waterraketten, tekenrobots, 3D-ontwerpen & printen, Watercolorbots, Eggbots, stickers maken, solderen, animatiefilm maken, green screen, …

3de graad (± 10 – 11 jaar): basis computationeel denken, Rube Goldbergmachine, trilrobots, schakelingen, LEGO Mindstorms, allerlei programmeer- en maakapps (Swift Playground, Scratch, Codecademy, …), robotarmen, LEGO StoryStarter, Stop-motion, windmolens bouwen, waterraketten maken, muizenvalauto’s, tekenrobots, 3D-ontwerpen & printen, initiatie lasersnijden, solderen, stickers maken, animatiefilm maken, green screen, …

Ozobot

Programmeer met kleurcodes de kleine Ozobot. Teken jouw eigen parcour met een zwarte stift, en gebruik de kleurcode voor een veilige rit. Tip: voor oudere kinderen bestaat er ook een Ozobot-programma waar je met Blockly codes kan maken.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basis onderwijs.

#coderen #programmeren #spelendleren #robot #kleurcodes #blockly


Edison

De Edison robot reageert op geklap, kan obstakels vermijden of gaat af op licht. Edison kan eenvoudig worden geprogrammeerd.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basisonderwijs.

#programmeren #coderen #maken

Makey Makey

De MaKeyMaKey is een printplaat die je aansluit op een computer, hij vervangt bepaalde toetsen op je toetsenbord door objecten die geleiden. Bv: aluminiumfolie, plasticine, … Je kan de MaKeyMaKey heel goed combineren met o.a. Scratch.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basis onderwijs.

#maken #elektriciteit #geleiding


Lego Early Simple Machines

Kinderen leren de werking van machines met tandwielen, hefbomen, katrollen en veel meer. De kaarten bieden ondersteuning en inspiratie voor de kinderen. Onderzoek de werking van een tandwiel, en maak metingen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basis onderwijs.

#lego #maak #bouw #metingen #techniek #onderzoekendleren


Lego More to Math

Gebruik MoreToMath om simpele principes van wiskunde te leren aan de kinderen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basis onderwijs.

#bouw #maak #lego #wiskunde


Lego Steam Park
Kinderen voeden hun nieuwsgierigheid in het Steam Park door te experimenteren, observeren en te spelen terwijl ze attracties bedenken. De kaarten bieden ondersteuning voor de leerkrachten om onderzoekend leren te stimuleren bij de kinderen.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basis onderwijs.

#bouw #maak #lego #onderzoekendleren


Lego StoryStarter

Met de Storystarter bouwen kinderen hun persoonlijke verhaal uit in scènes. Leer hoe je met Lego een stripverhaal kan maken met de bijhorende software, Lego StoryVisualizer.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basis onderwijs.

#maak #scene #verhaal #strip #photoshoppen #lego #bouw


Lego WeDo 1.0

LEGO Education Wedo is een eenvoudige programmeertool waarbij kinderen de Lego-creatie kunnen aansturen. Het Lego-robotje voert precies uit wat zij hebben geprogrammeerd. WeDo 1.0 bestaat uit verschillende figuren die kinderen kiezen in combinatie met een motor en een sensor.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad basis onderwijs.

#bouwen #maken #programmeren #coderen #sensoren


Light Up

Met de LightUp van Edison leren kinderen magnetische circuits te bouwen en coderen. Op die manier ontdekken ze de werking van technologie op een speelse wijze.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basis onderwijs.

#elektriciteit #geleiding #lamp #circuit


Robotarmen

Met de robotarmen van Velleman train je je ruimtelijk inzicht. Je raapt zaken op en transporteert die, al programmerend.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basis onderwijs.

#coderen #programmeren #robot #machines #arm


Scottie Go!

Programmeren was nooit zo leuk met Scottie Go. Gebruik de tegels om bijna 100 niveaus te verslaan terwijl je codes maakt.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basis onderwijs.

#coderen #programmeren #spelendleren

Turing Tumble

Bouw jouw eigen mechanische computer om logische puzzels op te lossen. Leer denken als een echte computer. Kan je dit wel aan?
Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#computer #sequenties #coderen #programmeren #computationeeldenken


Pro-bot

De Pro-bot is de grote broer van de Bee-bot. Net als bij de Bee-bot heb je een go-knop en pijltjes waarmee je de commando’s geeft die bepalen welke richting de Pro-bot op gaat. Je kan een stift door de Pro-bot steken en hem zo een tekening laten maken van zijn afgelegde weg.

Geschikt voor kinderen vanaf de tweede graad basis onderwijs.

#coderen #programmeren #robot #tekenen


Robot Marty

Programmeer de Robot Marty om een beweging uit te voeren.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#coderen #programmeren #robot


Lego WeDo 2.0

LEGO Education Wedo is een eenvoudige programmeertool waarbij kinderen de Lego-creatie kunnen aansturen. Het Lego-robotje voert precies uit wat zij hebben geprogrammeerd. WeDo 2.0 gaat dieper in thema’s dan WeDo 1.0 en focust op onderzoekend leren.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#bouwen #maken #programmeren #coderen #sensoren #onderzoekendleren


MakeBlock Mbot

Programmeer de Mbot van Makeblock om een lijn te volgen, of geautomatiseerd te parkeren. De keuzes zijn eindeloos.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#sensoren #programmeren #coderen #machines


MakeBlock Music Robot Kit

Met de Makeblock MusicKit kan je jouw eigen muziekrobot bouwen. Programmeer daarna jouw lievelingsliedje. Hiervoor gebruik je de Blocklytaal.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#bouwen #beweging #muziek #coderen #programmeren #blockly


MakeBlock Neuron Inventor Kit

Neuron Inventor Kit is een modulair bouwpakket om jouw eigen robot met sensoren te bouwen. Wat wil jij maken?

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#sensoren #programmeren #coderen


Parrot Drone

Met de Parrot Minidrone leer je vliegen met een drone. Zorg voor een veilige rit, hoog in de wolken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#programmeren #drone #vliegen #coderen


Micro:bit

De micro:bit is een kleine computer die ontwikkeld werd door de BBC in de UK om kinderen te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken. Je kan er heel wat leuke dingen mee doen zoals een stappenteller, robots, een alarmsysteem enzovoort. Tip: je kan ook verschillende accessoires linken aan uw micro:bit en hem uitbreiden. Zoals een Bit:bot om hem een echte robot te maken, of Mi:node om te werk te gaan met extra sensoren.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#code #coderen #programmeren #computer #sensoren


Fable

Met Fable van Shape Robotics kunnen kinderen binnen enkele seconden hun eigen robot creëren door zijn modulair bouwsysteem. Je kan aangepaste robotlichamen maken, met de ingebouwde sensoren en daarna de bewegingen van de robot programmeren. Hiervoor gebruik je de Blockly-taal of Python-taal.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#programmeren #coderen #maken #modulair #blockly #python


Inobot

Programmeer de Ino-bot van TTS door Scratch te gebruiken. Met zijn sensoren, zijn led-lichtjes en penhouder kan je jouw Ino-bot voor verschillende opdrachten gebruiken.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basisonderwijs.

#programmeren #coderen #robot #led #scratch


Kano

Bouw en programmeer jouw eigen minicomputer met Kano. Ideaal om te leren programmeren met kinderen.

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#programmeren #coderen #games #computer


Lego Mindstorm Education

Deze LEGO Mindstorms is een robot met als hart de intelligente EV3-steen. De steen stuur je aan vanuit een grafische programmeeromgeving. De verschillende sensoren laten je toe om zaken waar te nemen, metingen uit te voeren, lijnen te herkennen, …

Geschikt voor kinderen vanaf de derde graad basis onderwijs.

#sensoren #programmeren #coderen #machines #sensoren #meten


Secundair Onderwijs

Workshops

1ste graad SO (± 12 – 13 jaar): basis programmeren, Rube Goldbergmachine, drones, mBot, arduino, trilrobots, schakelingen, bouw je eigen programmeerbare robot, LEGO Mindstorms, allerlei programmeer- en maakapps (Swift Playground, Scratch, Codecademy, 123D, inkscape, …), CSI: in de klas, Luduscope, Kodu, Stop-motion, Minecraft, pneumatica, muizenvalauto’s, tekenrobots (plotter), 3D-ontwerpen & printen, lasersnijden, solderen, t-shirts bestickeren, …

2de graad SO (± 14 – 15 jaar): basis programmeren (afhankelijk van de voorkennis), mBot, arduino, drones, Rube Goldbergmachine, Allbot, bouw je eigen programmeerbare robot, schakelingen, allerlei programmeer- en maakapps (Swift Playground, Scratch, Codecademy, 123D, inkscape, …), CSI: in de klas, Luduscope, Kodu, Minecraft, pneumatica, muizenvalauto’s, tekenrobots (plotter), 3D-ontwerpen & printen, lasersnijden, CNC-frezen, solderen, t-shirts bestickeren, …

3de graad SO (± 16 – 17 jaar): programmeren (afhankelijk van de voorkennis), mBot, arduino, drones, Rube Goldbergmachine, Allbot, bouw je eigen programmeerbare robot, schakelingen, allerlei programmeer- en maakapps (Swift Playground, Scratch, Codecademy, 123D, inkscape, …), Luduscope (zelf bouwen), pneumatica en hydraulica, tekenrobots (plotter), 3D-ontwerpen & printen, lasersnijden, t-shirts bestickeren, CNC-frezen, solderen, …

Allbot

Leer programmeren met de modulair robotsysteem van Allbot. Deze bestaat uit een Arduino compatibele robotshields, servomotors en vier poten. Tip: Je kan ook met Scratch een Allbot programmeren.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

#robots #programmeren #bouwen #maken #sensoren #arduino


Arduino

Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, … Met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandsbedieningen, …

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

#robots #programmeren #bouwen #maken #sensoren


Raspberry Pi in Pi-Top

Raspberry Pi is een minicomputer waarmee je robots mee kan bouwen. Leer programmeren, bouw een robot en bedenk een code.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

#coderen #programmeren #computer


Vernier Sensoren

We hebben tal van Vernier sensoren in huis: temperatuursensor, colorimeter, krachtsensor, … Op die manier kunnen we tal van proeven uitvoeren.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

#sensoren #wetenschap #CSI

PI2Go

Alles-in-een robot met als hart een raspberry pi. Je kan hem zelf bouwen, maar wij hebben er reeds twee gebouwd om in het lab te programmeren.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

#coderen #programmeren #robot


Dwengo

Dwengo wil iedereen helpen om echt aan de slag te gaan met microcontrollers. Daarvoor hebben ze het Dwengo-experimenteerbord ontwikkeld: een flexibel, programmeerbaar, elektronisch prototype-platform.

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

#sensoren #programmeren #coderen #microcontroller


Labmate+

Met de LabMates kunnen kinderen metingen uitvoeren. Het heeft een tal van ingebouwde sensoren zoals een lichtsensor, een UV-sensor, …

Geschikt voor kinderen vanaf de eerste graad secundair onderwijs.

#sensoren #wetenschap #CSI #meten #metenisweten