Lab

Nascholingen secundair onderwijs

Aanbod voor leerkrachten secundair onderwijs

Een overzicht van onze kalender

Starten met computationeel denken
10/10/2023 van 13u – 16u

Programmeren met micro:bit: introductie
27/10/2023 van 9u – 12u
14/03/2024 van 9u – 12u

Micro:bit koppelen met sensoren
27/10/2023 van 13u – 16u
14/03/2023 van 13u – 16u

STEAM en LEGO education in het SO
19/1/2024 van 9u – 16u

3D-ontwerpen met Tinkercad en 3D-printen met Cura
22/01/2024 van 9u – 16u

Aan de slag met tablets: STEAM-apps & programmeren in de 1ste graad
23/2/2024 van 9u – 16u

Programmeren met robotica (1ste – 3de jaar)
26/03/2024 van 13u – 16u

STEAM en maakonderwijs: aan de slag in de makerspace
21/03/2024 van 9u tot 16u

Inschrijven via dit formulier.

Meer inhoudelijke informatie en prijzen zijn per opleiding te vinden verder op deze pagina.

Ons inhoudelijk aanbod

Voor het secundair onderwijs bieden wij dit schooljaar onder meer opleidingen aan rond:

  • Starten met computationeel denken
  • Programmeren met robotica (InO-Bot, mBot, Fable, …)
  • Tablets met of zonder extra hardware voor iOS en Android (CoSpaces, Swift Playground, micro:bit, …)
  • STEAM- en maakonderwijs
  • LEGO Education (WeDo 2.0, SPIKE Prime, Mindstorms, …)
  • micro:bit en mi:node
  • Scratch 3.0
  • Minecraft
  • 3D-ontwerpen en 3D-printen (Tinkercad en Cura)
  • Arduino

Vond je een tool via onze toolspagina en vind je die in deze lijst niet terug maar wil je er graag meer over weten? Stuur een mailtje naar info@fyxxi.be en we bekijken hoe en waar we de opleidingen op maat kunnen voorzien.

Staat de nascholing die je zocht er niet tussen, of is de datum dit schooljaar reeds voorbij? Stuur dan ook een mailtje naar info@fyxxi.be en we zoeken samen met jou naar een oplossing!



STARTEN MET COMPUTATIONEEL DENKEN – 1STE GRAAD SO

Hoe pak je de nieuwe eindtermen voor computationeel denken aan in de klas? In deze introductieworkshop overlopen we samen met jou wat er verandert, en hoe je de eindtermen kunt vertalen naar concrete activiteiten. Aan de hand van pixeltekeningen wordt het binair stelsel geïntroduceerd: met enkel de getallen 0 en 1 (aan en uit) programmeer je pixels, kleuren, en uiteindelijk hele afbeeldingen. Hetzelfde principe wordt gebruikt door de Turing Tumble, een verrassend intelligente knikkerbaan waar je knikkers programmeert om specifieke patronen te vormen. Tot slot leer je patronen in codes lezen en schrijven, loops (herhalingen in een code) herkennen en uiteindelijk zelf een algoritme coderen. We besteden ook extra aandacht aan de overgang van de programmeertaal Blockly naar Python.

Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten


PROGRAMMEREN MET MICRO:BIT: INTRODUCTIE – 1STE EN 2DE GRAAD SO

De micro:bit (microbit.org) is een kleine computer die ontwikkeld werd door de BBC (de Engelse televisiezender, jawel) om kinderen de mogelijkheden van elektronica te laten ontdekken. Je kan er makkelijk allerlei zaken mee meten en besturen. Dit maakt van de micro:bit de ideale tool om kennis te maken met computationeel denken, robotica, programmeren en allerhande creatieve toepassingen. Een stappenteller bouwen, muziekinstrumenten maken, fietsverlichting maken, … met de micro:bit kan het allemaal.
Deze opleiding is een basisopleiding waarin je je eerste stappen in de wereld van de micro:bit zet. Je leert hoe je de micro:bit kan programmeren, hoe je hem kan inzetten in de klas, en welk lesmateriaal er reeds beschikbaar is.
TIP: Koppel deze opleiding meteen aan de verdiepende sessie “micro:bit koppelen met sensoren”, aansluitend op dezelfde dag.

Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten


MICRO:BIT KOPPELEN MET SENSOREN – 1STE EN 2DE GRAAD SO

Heb je bij ons of elders reeds een basisopleiding micro:bit (http://microbit.org) achter de rug, dan kan je in deze vervolgopleiding proeven van een aantal bijzondere micro:bit STEAM-projecten. De échte kracht van de micro:bit ligt namelijk in de mogelijkheid om er bijkomende sensoren en andere technologie aan te koppelen. Wij gebruiken hiervoor de mi:node set: een modulaire kit waarmee je de micro:bit kan uitbreiden met verschillende sensoren zoals een temperatuursensor, vochtigheidssensor, …
In eerste instantie leer je de verschillende sensoren kennen en test je ze uit. Daarna gaan we stap voor stap meerdere sensoren met elkaar koppelen om tot een volwaardig STEAM-opdracht te komen. Je gaat naar huis met een hoofd boordevol inspiratie en lesideeën om met je leerlingen uit te voeren.
Verplichte voorkennis/vaardigheid: Basiscursus micro:bit

Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten


AAN DE SLAG MET LEGO EDUCATION (DAGOPLEIDING) – 1STE EN 2DE GRAAD SO)

In deze opleiding krijg je een overzicht van de verschillende mogelijkheden die LEGO Education biedt om met de eerste en tweede graad secundair onderwijs aan de slag te gaan. We gaan in op hoe je deze tools inzet in de klas, en uiteraard krijg je de kans om alles uitgebreid uit te testen.

LEGO Education SPIKE Prime

Met LEGO SPIKE Prime leren leerlingen vanaf 12 jaar programmeren met STEAM. SPIKE Prime is een combinatie van LEGO bouwelementen, gebruiksvriendelijke hardware en een op Scratch gebaseerde programmeertaal. Dankzij SPIKE Prime doen leerlingen de broodnodige 21e-eeuwse vaardigheden op, waardoor ze tot innovatieve makers kunnen uitgroeien.

LEGO Education EV3

Met de Lego Mindstorms EV3-set kunnen leerlingen bouwen, programmeren en hun oplossingen testen gebaseerd op levensechte robottechnologie. Je maakt kennis met de robot, leert waar je op moet letten bij gebruik in de klas, en we schrijven samen met jou een eerste programma op de EV3-steen. We maken je wegwijs in de educatieve software en de vele mogelijkheden, met nadruk op de ‘Robotonderwijzer’. Daarna programmeer je op eigen tempo met behulp van de basis programmeerblokken en leer je werken met de verschillende motoren en sensoren.

Kostprijs: €150 voor leerkrachten, €180 voor niet-leerkrachten


3D-ONTWERPEN EN 3D-PRINTEN MET TINKERCAD EN CURA

3D- tekenen met simpele tools? Het kan!
Tijdens de workshop gaan we aan de slag om jou de basisbeginselen van het 3D-tekenen bij te brengen met het programma Tinkercad. Leren 3D-tekenen bevordert het ruimtelijk denken enorm. We gaan je ontwerp “slicen” met Cura, een benodigde tussenstap voor het 3D-printen.
Tot slot maken we een paar prints. Er is geen tijd om elk ontwerp te 3D-printen, maar je zal dus ook basisinformatie krijgen over 3D-printen en 3D-printers.

Kostprijs: €150 voor leerkrachten, €180 voor niet-leerkrachten


AAN DE SLAG MET TABLETS – 1STE GRAAD SO

Een tablet is een ideaal instrument om visueel te programmeren en vervolgens de gemaakte programma’s elders op te laden. De micro:bit is hier een goed voorbeeld van, maar er bestaan tal van andere toepassingen zoals mBot, InO-Bot, Shape Robotics Fable, … Je maakt kennis met deze robots én hun bijhorende programmeeromgevingen en probeert ze ook uit.

In deze opleiding krijg je het meest brede, tastbare en uitgebreide aanbod van STEM-tools, apps, programmeerbare robots, … die je kan gebruiken in de eerste graad van het secundair onderwijs. Al deze tools richten zich op leerlingen vanaf 12 jaar. Wij geven vanuit eigen ervaring advies over welke tool geschikt is voor welke leeftijd, maar geven je vooral veel ruimte om zelf te experimenteren. Zo kan jij aan de slag met wat je het meest boeit.

Wij tonen je ook onze favoriete apps, jij test ze uit. Swift Playground, CoSpaces, Encode: learn to code, Learn Python, Code Academy, … zijn slechts enkele van de vele apps die jouw leerlingen de ideeën en de logica van het programmeren bijbrengen.
Na deze opleiding heb je ervaring met tal van programmeerapps voor zowel iOS als Android waaruit je kan kiezen voor je eigen klaspraktijk.

Opgelet! Tijdens deze opleiding tonen we je de verschillende mogelijkheden, maar omwille van tijdsgebrek zal niet elke deelnemer met iedere tool kunnen werken. Uiteraard laten we je binnen de sessie de vrijheid om zelf te kiezen waarmee je wil experimenteren.

Kostprijs: €150 voor leerkrachten, €180 voor niet-leerkrachten


PROGRAMMEREN MET ROBOTICA – 1STE, 2DE EN 3DE JAAR SO

Dit is dé opleiding voor wie op zoek is naar meer informatie over de verschillende robots die je kan inzetten in het eerste, tweede en derde jaar secundair onderwijs. De inleiding over het belang van programmeren houden we kort, zodat er maximaal tijd overblijft om een brede waaier aan robotica-toepassingen uit te testen voor zowel beginners als gevorderden. Onder andere InO-Bot, mBot, LEGO Education EV3, Shape Robotics Fable, … behoren tot de mogelijkheden.
Dankzij de brede waaier aan tools waarmee je in deze opleiding kennismaakt, kan je zelf de selectie maken van wat je aanspreekt om in de klas mee aan de slag te gaan.

Kostprijs: €75 voor leerkrachten, €90 voor niet-leerkrachten


STEAM EN MAAKONDERWIJS: INTRODUCTIE IN DE MAKERSPACE (DAGOPLEIDING)

Tijdens deze opleiding maak je kennis met onze makerspace. Na de korte rondleiding en de uitleg van de verschillende machines en toestellen, krijg je een introductie in STEAM- en maakonderwijs. Je steekt zelf de handen uit de mouwen om dingen te bouwen met allerhande huis-, tuin- & keuken materialen en dit met een vleugje techniek. Zo leer je hoe je je leerlingen kan verbazen met kostenloos materiaal zoals aluminiumfolie, kurken, barbecuestokjes, een ventilator, … teveel opties om uit te schrijven! Een zeer boeiende opleiding vol inspiratie en kant-en-klare uitdagingen die je meeneemt naar school.

Kostprijs: €150 voor leerkrachten, €180 voor niet-leerkrachten


Op aanvraag: PROGRAMMEREN MET ARDUINO (BASIS)

Arduino is een open source computerplatform, waarmee het mogelijk wordt om informatica te koppelen aan fysieke objecten. Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, … Het is dus een apparaat om fysische informatica makkelijk en toegankelijker te maken. De Arduino is oorspronkelijk ontworpen voor kunstenaars om in hun kunst interactie te kunnen verwerken. Maar met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandsbedieningen, … Hij wordt zelfs gebruikt als het brein van een 3D-printer!
Je krijgt van ons een eerste basis mee om aan de slag te gaan met arduino. Na deze sessie zal je meer praktijkervaring hebben opgedaan met Arduino (een open-source hardware microcontroller board), de basisprincipes van de code onder de knie hebben en meer zicht hebben op elektronica.


Op aanvraag: MINECRAFT EDUCATION: INNOVATIEF PROGRAMMEREN IN HET ONDERWIJS (DAGOPLEIDING) – 1STE GRAAD SO

Minecraft is ontzettend populair bij leerlingen. De virtuele wereld opgebouwd uit blokken heeft geen levels die je kunt uitspelen of queestes die je moet afwerken: het is een soort digitale zandbak waar je je creativiteit de vrije loop kan laten. Twee activiteiten komen wel telkens terug: grondstoffen ontginnen (minen), en daarmee vanalles bouwen (craften). In 2016 werd van dit populaire spel een educatieve versie ontwikkeld door Microsoft. Het grote verschil met de gewone versie is dat er extra functies aanwezig zijn die ervoor zorgen dat Minecraft gemakkelijk in de klas kan worden ingezet.
De focus ligt in deze opleiding enerzijds op de werking van Minecraft, en anderzijds op de toepassingen binnen de klas. Je begint van nul en gaat stap voor stap zelf aan de slag met het spel. Je leert niet alleen wat Minecraft is en hoe je het speelt, maar ook hoe je binnen Minecraft kan programmeren met Microsoft MakeCode en hoe je een Minecraft-wereld beheert voor een klasgroep.