Lab

Nascholingen secundair onderwijs

Aanbod voor leerkrachten van het secundair onderwijs

Starten met computationeel denken

1ste graad SO

Hoe pak je de nieuwe eindtermen voor computationeel denken aan in de klas? In deze introductieworkshop overlopen we samen met jou wat er verandert, en hoe je de eindtermen kunt vertalen naar concrete activiteiten. Aan de hand van pixeltekeningen wordt het binair stelsel geïntroduceerd: met enkel de getallen 0 en 1 (aan en uit) programmeer je pixels, kleuren, en uiteindelijk hele afbeeldingen. Hetzelfde principe wordt gebruikt door de Turing Tumble, een verrassend intelligente knikkerbaan waar je knikkers programmeert om specifieke patronen te vormen. Tot slot leer je patronen in codes lezen en schrijven, loops (herhalingen in een code) herkennen en uiteindelijk zelf een algoritme coderen. We besteden ook extra aandacht aan de overgang van de programmeertaal Blockly naar Python.

Volgende opleiding: 02/10/2020 van 13u30 tot 16u30
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

Programmeren met robotica

1ste, 2de en 3de jaar SO

Dit is dé opleiding voor wie op zoek is naar meer informatie over de verschillende robots die je kan inzetten in het eerste, tweede en derde jaar secundair onderwijs. De inleiding over het belang van programmeren houden we kort, zodat er maximaal tijd overblijft om een brede waaier aan robotica-toepassingen uit te testen voor zowel beginners als gevorderden. Onder andere InO-Bot, mBot, LEGO Education EV3, Shape Robotics Fable, … behoren tot de mogelijkheden.

Dankzij de brede waaier aan tools waarmee je in deze opleiding kennismaakt, kan je zelf de selectie maken van wat je aanspreekt om in de klas mee aan de slag te gaan.

Volgende opleiding: 30/04/2021 van 13u30 tot 16u30.
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

Aan de slag met tablets (met hardware)

STEAM- en programmeertoepassingen (iOS en Android-tablets) voor 1ste graad SO

Een tablet is een ideaal instrument om visueel te programmeren en vervolgens de gemaakte programma’s elders op te laden. De micro:bit is hier een goed voorbeeld van, maar er bestaan tal van andere toepassingen zoals mBot, InO-Bot, Shape Robotics Fable, … Je maakt kennis met deze robots én hun bijhorende programmeeromgevingen en probeert ze ook uit.
In deze opleiding krijg je het meest brede, tastbare en uitgebreide aanbod van STEM-tools, apps, programmeerbare robots, … die je kan gebruiken in de eerste graad van het secundair onderwijs. Al deze tools richten zich op leerlingen vanaf 12 jaar. Wij geven vanuit eigen ervaring advies over welke tool geschikt is voor welke leeftijd, maar geven je vooral veel ruimte om zelf te experimenteren. Zo kan jij aan de slag met wat je het meest boeit.

Opgelet: tijdens deze opleiding tonen we je de verschillende mogelijkheden, maar omwille van tijdsgebrek zal niet elke deelnemer met iedere tool kunnen werken. Uiteraard laten we je binnen de sessie de vrijheid om zelf te kiezen waarmee je wil experimenteren.

Volgende opleiding: 05/03/2021 van 13u30 tot 16u30.
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

Aan de slag met tablets (zonder hardware)

1ste graad SO

Op zoek naar meer informatie over de mogelijkheden van tablets om te leren programmeren in de eerste graad secundair? Dan zit je in deze opleiding op de juiste plaats. Wij tonen je onze favoriete apps, jij test ze uit. Swift Playground, CoSpaces, Encode: learn to code, Learn Python, Code Academy, … zijn slechts enkele van de vele apps die jouw leerlingen de ideeën en de logica van het programmeren bijbrengen.

Na deze opleiding heb je ervaring met tal van programmeerapps voor zowel iOS als Android waaruit je kan kiezen voor je eigen klaspraktijk.

Volgende opleiding: 25/01/2021 van 13u30 tot 16u30.
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

Aan de slag met LEGO Education

STEAM-tools voor SO (1ste – 2de graad SO) – dagopleiding

In deze opleiding krijg je een overzicht van de verschillende mogelijkheden die LEGO Education biedt om met de eerste en tweede graad secundair onderwijs aan de slag te gaan. We gaan in op hoe je deze tools inzet in de klas, en uiteraard krijg je de kans om alles uitgebreid uit te testen.

LEGO Education SPIKE Prime

Met LEGO SPIKE Prime leren leerlingen vanaf 12 jaar programmeren met STEAM. SPIKE Prime is een combinatie van LEGO bouwelementen, gebruiksvriendelijke hardware en een op Scratch gebaseerde programmeertaal. Dankzij SPIKE Prime doen leerlingen de broodnodige 21e-eeuwse vaardigheden op, waardoor ze tot innovatieve makers kunnen uitgroeien.

LEGO Education EV3

Met de Lego Mindstorms EV3-set kunnen leerlingen bouwen, programmeren en hun oplossingen testen gebaseerd op levensechte robottechnologie. Je maakt kennis met de robot, leert waar je op moet letten bij gebruik in de klas, en we schrijven samen met jou een eerste programma op de EV3-steen. We maken je wegwijs in de educatieve software en de vele mogelijkheden, met nadruk op de ‘Robotonderwijzer’. Daarna programmeer je op eigen tempo met behulp van de basis programmeerblokken en leer je werken met de verschillende motoren en sensoren.

Volgende opleiding: 10/12/2020 van 9u tot 16u.
Kostprijs: €130 – Inschrijven via dit formulier.

Programmeren met Scratch 3.0

1ste graad SO

Tijdens deze basisopleiding leer je hoe je je leerlingen de programmeertaal Scratch kunt laten ontdekken. We overlopen eerst een aantal begrippen en concepten van programmeren, bekijken de interface en de programmeeromgeving en maken kennis met de programmeerblokken. Daarna ga je zelf aan de slag met oefenkaarten. Je onderzoekt ook enkele methodieken om de leerlingen verder uit te dagen om tot een concreet eindresultaat te komen en nuttige links voor leerkrachten.

Scratch biedt zeer veel mogelijkheden, en één workshop biedt dan ook onvoldoende tijd om van jou een Scratch-expert te maken. Je mag wel verwachten dat je de basis van Scratch onder de knie hebt, waarmee je voor leerlingen een workshop Scratch van ongeveer 2 à 3 sessies van elk 2u kunt geven, waarin volgende doelstellingen voorop staan:
Leerlingen begrijpen de basis van logisch denken (als… dan) en oefenen dit in.
Leerlingen zijn vertrouwd met de interface van Scratch.
Leerlingen kunnen eenvoudige stukjes code programmeren.
Leerlingen kunnen een stuk eenvoudige code lezen (in een groter geheel).
Leerlingen durven zelfstandig programma en mogelijkheden ontdekken.
Leerlingen weten waar ze meer informatie en voorbeelden kunnen vinden over Scratch

Volgende opleiding: 06/05/2021 van 13u30 tot 16u30.
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

Minecraft Education: innovatief programmeren in het onderwijs (dagopleiding)

1ste graad SO

Minecraft is ontzettend populair bij kinderen. De virtuele wereld opgebouwd uit blokken heeft geen levels die je kunt uitspelen of queestes die je moet afwerken: het is een soort digitale zandbak waar je je creativiteit de vrije loop kan laten. Twee activiteiten komen wel telkens terug: grondstoffen ontginnen (minen), en daarmee vanalles bouwen (craften). In 2016 werd van dit populaire spel een educatieve versie ontwikkeld door Microsoft. Het grote verschil met de gewone versie is dat er extra functies aanwezig zijn die ervoor zorgen dat Minecraft gemakkelijk in de klas kan worden ingezet.

De focus ligt in deze opleiding enerzijds op de werking van Minecraft, en anderzijds op de toepassingen binnen de klas. Je begint van nul en gaat stap voor stap zelf aan de slag met het spel. Je leert niet alleen wat Minecraft is en hoe je het speelt, maar ook hoe je binnen Minecraft kan programmeren met Microsoft MakeCode en hoe je een Minecraft-wereld beheert voor een klasgroep.

Volgende opleiding: 15/03/2021 van 9u tot 16u.
Kostprijs: €130 – Inschrijven via dit formulier.

Programmeren met micro:bit: introductie (voormiddag)

1ste en 2de graad SO

De micro:bit (http://microbit.org) is een kleine computer die ontwikkeld werd door de BBC (de Engelse televisiezender, jawel) om kinderen de mogelijkheden van elektronica te laten ontdekken. Je kan er makkelijk allerlei zaken mee meten en besturen. Dit maakt van de micro:bit de ideale tool om kennis te maken met computationeel denken, robotica, programmeren en allerhande creatieve toepassingen. Een stappenteller bouwen, muziekinstrumenten maken, fietsverlichting maken, … met de micro:bit kan het allemaal.

Deze opleiding is een basisopleiding waarin je je eerste stappen in de wereld van de micro:bit zet. Je leert hoe je de micro:bit kan programmeren, hoe je hem kan inzetten in de klas, en welk lesmateriaal er reeds beschikbaar is.

TIP: koppel deze opleiding meteen aan een verdiepende sessie: Micro:bit koppelen met sensoren.

Volgende opleiding: 08/12/2020 van 9u tot 12u.
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

Micro:bit koppelen met sensoren (namiddag)

1ste en 2de graad SO

Heb je bij ons of elders reeds een basisopleiding micro:bit (http://microbit.org) achter de rug, dan kan je in deze vervolgopleiding proeven van een aantal bijzondere micro:bit STEAM-projecten. De échte kracht van de micro:bit ligt namelijk in de mogelijkheid om er bijkomende sensoren en andere technologie aan te koppelen. Wij gebruiken hiervoor de mi:node set: een modulaire kit waarmee je de micro:bit kan uitbreiden met verschillende sensoren zoals een temperatuursensor, vochtigheidssensor, …

In eerste instantie leer je de verschillende sensoren kennen en test je ze uit. Daarna gaan we stap voor stap meerdere sensoren met elkaar koppelen om tot een volwaardig STEAM-opdracht te komen. Je gaat naar huis met een hoofd boordevol inspiratie en lesideeën om met je leerlingen uit te voeren.

Verplichte kennis/vaardigheid: Basiscursus Microbit

Volgende opleiding: 08/12/2020 van 13u tot 16u.
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

STEAM en maakonderwijs: introductie in de makerspace (dagopleiding)

Tijdens deze opleiding maak je kennis met onze makerspace. Na de korte rondleiding en de uitleg van de verschillende machines en toestellen, krijg je een introductie in STEAM- en maakonderwijs. Je steekt zelf de handen uit de mouwen om dingen te bouwen met allerhande huis-, tuin- & keuken materialen en dit met een vleugje techniek. Zo leer je hoe je je leerlingen kan verbazen met kostenloos materiaal zoals aluminiumfolie, kurken, barbecuestokjes, een ventilator, … teveel opties om uit te schrijven! Een zeer boeiende opleiding vol inspiratie en kant-en-klare uitdagingen die je meeneemt naar school.

Volgende opleiding: 20/11/2020 van 9u tot 16u.
Kostprijs: €150 – Inschrijven via dit formulier.

3D-ontwerpen en 3D-printen met Tinkercad en Cura

3D – tekenen met simpele tools? Het kan! We tonen je een aantal laagdrempelige softwarepakketten. Yes it’s true …. 3D-printen is hip en hot. Het is echt een fantastische maaktechniek en tegenwoordig voor iedereen bereikbaar! Maar de lol is er snel vanaf als je zelf niet kunt 3D-tekenen. En na het downloaden van je zoveelste door een ander getekende 3D-model en uitprinten daarvan, raak je al snel verveeld. Dat wordt anders als je zelf kunt 3D-tekenen.

Tijdens de workshop gaan we aan de slag om jou de basisbeginselen van het 3D-tekenen bij te brengen met het programma Tinkercad. Leren 3D-tekenen bevordert het ruimtelijk denken enorm. We gaan je ontwerp “slicen” met Cura, een benodigde tussenstap voor het 3D-printen.

Tot slot maken we een paar prints. Er is geen tijd om elk ontwerp te 3D-printen, maar je zal dus ook basisinformatie krijgen over 3D-printen en 3D-printers.

Volgende opleiding: 9/10/2020 van 13u30 tot 16u30
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

Programmeren met Arduino (basis)

Arduino is een open source computerplatform, waarmee het mogelijk wordt om informatica te koppelen aan fysieke objecten. Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, … Het is dus een apparaat om fysische informatica makkelijk en toegankelijker te maken. De Arduino is oorspronkelijk ontworpen voor kunstenaars om in hun kunst interactie te kunnen verwerken. Maar met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandsbedieningen, … Hij wordt zelfs gebruikt als het brein van een 3D-printer!

Je krijgt van ons een eerste basis mee om aan de slag te gaan met arduino. Na deze sessie zal je meer praktijkervaring hebben opgedaan met Arduino (een open-source hardware microcontroller board), de basisprincipes van de code onder de knie hebben en meer zicht hebben op electronica.

Volgende opleiding: 08/01/2021 van 13u30 tot 16u30
Kostprijs: €65 – Inschrijven via dit formulier.

STEAM-kamp

Een week lang dompelen we je onder tijdens verschillende workshops, we laten je kennismaken met allerhande nieuwe technieken(*) en je gaat aan de slag rond je eigen project.
Je keert geïnspireerd terug naar de klas met onder andere een aantal kant-en-klare lesideeën die je zelf kan inzetten tijdens je STEM-lessen.

(*) Denk onder meer aan: 3D-printen, laser cutten, maken, solderen, …

Je leest er hier alles over!